“Jeśli nie wiesz, dokąd zmierzasz, każda droga zaprowadzi Cię donikąd”
(Henry Kissinger – amerykański polityk, laureat Pokojowej Nagrody Nobla).
W celu zapewnienia konkurencyjności przedsiębiorstwa oraz poprawy jego jakości zarządzania niezbędne jest zdefiniowanie wizji, misji i strategii firmy. Dzięki temu możliwe jest określenie długoterminowego kierunku rozwoju przedsiębiorstwa oraz zdefiniowanie klarownych celów i zadań.
Pracownicy znający misję, wizję i strategię firmy lepiej potrafią zidentyfikować się z założeniami i celami, jakie ona obrała, a tym samym lepiej realizować powierzone im zadania.
Proces definiowania wizji, misji i strategii przedsiębiorstwa odbywa się podczas serii warsztatów z udziałem najwyższej kadry kierowniczej. Pierwszym krokiem w budowaniu strategii jest wspólne przeprowadzenie diagnozy (mikro i makro) przedsiębiorstwa, za pomocą której określane są mocne i słabe strony firmy, a także szanse i ryzyka, płynące z otoczenia. Następnie wypracowywana jest wizja i misja przedsiębiorstwa oraz główne obszary strategiczne. W kolejnym kroku definiowane są cele strategiczne i operacyjne, które zostają rozłożone na poszczególne lata.